27 juli – Van Marienfeld naar Verl

List

Information
Click following button or element on the map to see information about it.
Lf Hiker | E.Pointal contributor

NO NAMED GPX

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation

Beeldengroep in Rietberg

Abdijkerk van Marienfeld

Jan Wasserschloss Rheda

Vandaag voerde de tocht ons naar Verl. Niet zo ver als we aanvankelijk in gedachte hadden, maar door de ervaringen van gisteren, met zulke hoge temperaturen en fietsen met bepakking, besloten we om vandaag 10 km minder te fietsen dan gisteren. We zochten in het boekje van de tocht, Europa Radweg R1, naar overnachtingsmogelijkheden in Verl en vonden Hotel Garni Papenbreer. Het leek ons leuk, want op de website schreven ze over de sfeer van thuis en de plaatjes vonden wij inderdaad heel huiselijk.

We vertrokken om 10,00 uur, omdat we toch niet zo heel ver hoefden. Maar het was al 30 graden bij vertrek. Al snel liep het op naar 32 graden. Na vijf minuten hebben we het klooster, met de kloosterkerk van Marienfeld bekeken. Het was beslist de moeite waard. Maar er ging een dienst beginnen, het koor kwam binnen en wij vertrokken.

We stopten na 10 km voor een slok water bij een boogschietvereniging. Aanvankelijk zagen we alleen wat banken bij een houten huisje: een aardig plekje om even uit te rusten en water te drinken. Maar het bleek het clubhuis van de boogschieters te zijn. Er waren al een paar mensen door de bosjes aan het struinen. We werden vriendelijk aangesproken en konden er wel even zitten. De man vertelde ons dat Verl 16 km verderop lag. Nou,zeiden wij: we moeten nog 40 km fietsen…. De Europa Radweg gaat niet in een rechte lijn, maar we volgen allemaal kleine landwegen en paden waardoor we veel meer kilometers maken dan wanneer we de tocht gewoon over de lokale weg zouden rijden.

Daarna zetten we onze reis verder. In Rheda staat een groot ‘Wasserschloss’. Daarvoor zijn we heel even van de route afgegaan om dat te bekijken. We zijn niet naar binnen gegaan, maar hebben met de fiets het hele gebied bekeken.

Toen weer door: op naar Rietberg. Daar lunchten we in de tuin van een historisch vakwerkhuis, wat nu een café restaurant is. Toen we net zaten, begon de bewolking toe te nemen, als we naar links keken was het aardedonker en als we naar rechts keken zagen we behoorlijke donderkoppen in de lucht. De leiding van het restaurant ging op een gegeven moment alle stoelkussens naar binnen brengen en de stoelen stevig tegen de tafels aan zetten. Op onze vraag vertelde de mevrouw dat het er wel flink tekeer kon gaan met harde windstoten, waardoor alle door de tuin kon vliegen. Toen we onze lunch op hadden, begon het hard te waaien. Wij besloten naar binnen te gaan en het maar even af te wachten. Er vielen enkele druppels en het harde waaien nam na verloop van tijd weer af. De lucht was lichter en Jan en ik besloten verder te rijden. Het zou nog ruim 10 km naar Verl zijn.

Onderweg zijn we van de route afgeraakt. Waarschijnlijk hebben we een routebordje gemist. We ontdekten dat toen we al een kilometer of 8 hadden gereden. Nergens zagen we Verl op de borden en de plaatsen die er wel op stonden,lagen helemaal niet op onze route. Dus omgekeerd.

Onderweg hebben we op de kaart een doorsteek gevonden naar Verl, maar dat was ook nog 10 km. En het was weer warm! Een tegenvaller dus. Maar een ding was zeker: we zaten op de goede weg. Uiteindelijk kwamen we om half zes aan in Papenbreer. De allervriendelijkste eigenares kwam ons al tegemoet en bood ons iets te drinken aan. Maar wij wilden graag douchen. Ze begreep het en gaf ons een advies om te gaan eten. Dat hebben we ook opgevolgd en tenslotte zijn we naar een grote, hele mooie Italiaanse ijssalon gegaan voor een ijsje en een kop koffie. Een mooie afsluiting van de dag!

Morgen zetten we de route voort. We gaan naar Detmold.

We hebben 56,76km gefietst en de temperatuur was 32 graden.